U bent hier
Home > Nieuws > Ellen Ruijter en Piep van Sante: exposanten ‘Ode aan het Noord-Hollands landschap’

Ellen Ruijter en Piep van Sante: exposanten ‘Ode aan het Noord-Hollands landschap’

Vrijdagmiddag 8 oktober is onder zeer grote publieke belangstelling in het Purmerends Museum de expositie ‘Ode aan het Noord-Hollands landschap’ geopend. Als onderdeel van het landelijk thema ‘Ode aan het Landschap’. Ruim 80 kunstenaars gaven gehoor aan de oproep om een zelfgemaakt landschap in te sturen. Een selectie daaruit is in de zogenaamde salonstijl te bewonderen in het Purmerends Museum op de Kaasmarkt. Dat geeft een kleurrijk en zeer gevarieerd overzicht van het Noord-Hollands landschap. Er zijn ook landschappen te bewonderen van diverse Beemster kunstenaars. Waaronder Ellen Ruijter en Piep van Sante. Ik ontmoette hen tijdens de opening.

Ellen heeft een schervencompositie getiteld ‘Beemsterpolder 1612’ hangen. “Deze compositie van scherven bestaat uit bodenvondsten uit De Rijp/Graft. Gebruiksaardewerk uit de 17e en begin 18e eeuw. Middels de scherven wordt ‘de Beemster’ weergegeven vóór en ná de droogmakerij in 1612. Diagonaal ziet u een lijn van roodbakkende Noord-Hollandse slibaardewerk als symbool voor de scheiding van land en water. Op deze diagonale scheidingslijn ziet u de volgende fragmenten: Een bruin geglazuurd 3-pootsgraapje. Een papkommetje met een vertikaal oortje. Een potrand met slibaardewerk, gedecoreerd in streepjescode met tekst. Een bruin zalfpotje en een geel geglazuurde houder van een blaker. De diagonale bruine lijn is als een Beemsterdijk van klei. In het bovenste deel ziet u “het Beemstermeer” vóór 1612 afgebeeld op de volgende scherven: Een majolica schotelfragment in blauw als symbool voor de lucht en de vogels. Een schaalscherf met gele stralen van de zon schijnend over het water. Een Delftsblauwe ziel van aardewerk met afbeelding van een botter en een Hollands tegeltje met voorsteven van een vissersboot. Een kleine blauwe scherf met het schuimende water. Onder de kleidijk ziet u de Beemsterpolder ná 1612. U ziet een gedecoreerde schaal met groen koperoxide glazuur als symbool voor de nieuwe groene weilanden. Een tegel met hoekversiering-spinnekopje met de Kerk in het midden van de polder. Een gele scherf gelijk de gele graanvelden als eerste zaaigoed. Een mooi majolica schaalfragment met de rijke koopman uit Amsterdam die over “de Beemster” tuurt om te zien wat zijn geldelijke inbreng heeft opgeleverd. Het slibaardewerk bakje met marmerprint herinnert ons aan de vele scheppen geld die noodzakelijk waren voor de droogmakerij. De melkende boerin is te zien op de blauwwitte ziel. De eerste koeien moesten gemolken worden in de nieuwe polder. Waar kwamen de eerste bewoners van de polder Beemster vandaan? Was de melkende boerin een meisje uit Graft, uit Schermerhorn of Purmerend of kwam ze van ver? Daarnaast is een klein fragmentje te zien met de tekst “Vlees of vis”, in het kader van de maatschappelijke veranderingen voor de vissers uit de omliggende dorpen. Tenslotte is een deel van een blauworanje schaal met ruitpatroon te zien gelijk de rechtlijnige wegen- en slotenpatroon van de polder “de Beemster”.

De jury heeft zelfs twee werken van Piep van Sante uitgekozen voor de expositie. Deze vertonen sterk kenmerkende stijlfiguren uit haar werk: het lijnenspel van de polder, de stolpen en schuren, velden. Groen en blauw in verschillende gradaties. Ruimte. Vanuit een bijzonder perspectief. 

Als dat geen reden is om de tentoonstelling te bezoeken, weet ik het ook niet meer.

Geert

Top